Julkaistu15.09.2020
Viimeksi muokattu
22.09.2021

Sähköpostimarkkinoinnin parhaat käytännöt

Lisäämällä sähköpostimarkkinoinnin työkaluvalikoimaasi voit tarjota asiakkaillesi arvokkaita kokemuksia, ja ylläpitää heidän mielenkiintoaan brändiäsi ja tuotteitasi kohtaan.  

Olemme keränneet yhteen muutamia sähköpostimarkkinoinnin parhaita vinkkejä, joiden avulla saat sähköpostimarkkinoinnista parhaat tulokset.  

Luo oma sähköpostimarkkinointistrategiasi 

Sähköpostimarkkinointistrategian avulla varmistat, että markkinointisi on määrätietoista, perusteltua ja tulosvastuullista. Suunnittelun ansiosta olet aina selvillä siitä, minkä viestin aiot lähettää seuraavan sähköpostikampanjasi yhteydessä ja milloin. Jos tarvitset apua ensimmäisen sähköpostimarkkinointisuunnitelman laatimisessa, käy tutustumassa vinkkeihimme: Näin luot toimivan sähköpostimarkkinointistrategian

 

Huolehdi oikeasta ajoituksesta 

Sähköpostimarkkinointi voi edistää myyntiäsi, minkä lisäksi se yleensä tarjoaa investoinneille hyvän tuoton. Parhaat tulokset saadaan, kun lähettäminen ajoitetaan oikein. Selvitä nykyisten tietojen tai vastaavista yrityksistä saatujen kokemusten perusteella, mihin aikaan asiakkaasi kaikkein todennäköisimmin napsauttavat viestiä tai tekevät ostoksen (verkossa on runsaasti tapaustutkimuksia, joten älä epäröi hyödyntää niitä). 

Useimpien markkinoijien mukaan paras aika lähettää sähköpostiviesti on arkisin klo 6–8 tai klo 20–24. Asiakkaita kannattaakin tavoitella sellaisena ajankohtana, jolloin kilpailevien viestien määrä saapuneet-kansiossa on vähäinen, mutta asiakkaat ovat todennäköisesti online-tilassa ja voivat lukea sähköpostisi. Eri ajankohtia testaamalla voit päästä vielä parempiin tuloksiin. Jos valitset ajankohdaksi klo 9 tai klo 19, saatat hyvinkin onnistua vangitsemaan vastaanottajan täyden huomion. 

 

Esitä asiasi lyhyesti 

Sinä olet kiireinen, joten todennäköisesti myös asiakkaasi ovat sitä. Sähköpostisi kilpailee muiden viestien ja töiden kanssa, joten on tärkeää luoda sellaisia sähköposteja, jotka kiinnittävät vastaanottajien huomion.  

Hyvin laaditut mainostekstit ja ytimekäs viestintätapa saavat sähköpostisi erottumaan muista. Pidä mielessäsi, että asiakkaat huomaavat ensimmäiseksi sähköpostin otsikkorivin. Viesti avataan ja linkkejä napsautetaan vain, jos otsikko on tarpeeksi kiinnostava. Täydennä viestin kirjoitettua sisältöä korkealaatuisilla kuvilla. Niiden avulla voit tehostaa viestiäsi ja vangita lukijasi huomion. 

 

Optimoi viesti mobiililaitteille 

Vietämme nykyään yhä enemmän aikaa mobiililaitteidemme ääressä. Tämä pätee myös sähköpostikansion tarkistamiseen, ja itse asiassa suurin osa sähköposteista luetaan puhelimilla ja tableteilla. Varmista siis, että sähköpostiesi toimivuus testataan kaikissa tärkeimmissä mobiililaitteissa. Suurin osa sähköpostimarkkinoinnin ohjelmistopalveluista tarjoaa mobiililaitteille kehitettyjä emulaattoreita, joiden avulla voit tarkistaa, miltä sähköpostiviestisi näyttää eri laitteilla. Näin voit varmistaa, että sähköpostiluonnoksesi näyttää oikeanlaiselta kaikilla älylaitteilla. 

 

Räätälöi viestit  

Sähköpostimarkkinointia voidaan myös personoida esimerkiksi sisällyttämällä viestiin asiakkaan nimi tai muuta asiakkaaseen liittyvää tietoa. Henkilökohtainen sähköposti on yleensä hyvä tapa herättää vastaanottajan mielenkiinto.  

Viestien personoinnin ansiosta vastaanottaja tuntee saavansa sähköpostia oikealta henkilöltä, eikä vain massakampanjasta peräisin olevia automaattiviestejä. 

Varmista myös, että otsikkorivisi todella erottuvat muista. Tämä mainittiin jo aiemmin, mutta sitä ei voi painottaa liikaa.  Otsikkorivi on yksi tärkeimmistä tekijöistä sähköpostimarkkinoinnissa. Kilpailet vastaanottajan huomiosta lukuisten muiden yritysten kanssa, joten muista varmistaa, että viestisi otsikkorivi on osuva ja merkityksellinen.  

Lisäksi hyvin laadittu otsikkorivi sisältää vakuuttavan tai jopa kiireellisen ehdotuksen. Onko sinulla kenties jaossa tiiseri, kylkiäinen tai myymälästä saatava alennus? Lisää siitä tieto viestisi aihekenttään kannustaaksesi vastaanottajaa avaamaan viestin. 

 

Testaa, testaa ja testaa 

Eri sähköpostiohjelmien saapuneet-kansiot näyttävät sähköpostiviestisi eri tavoin. Varmista, että viestisi näyttää sellaiselta kuin olet tarkoittanut ja testaa kampanjan sisältö ennen lähettämistä. Hyödynnä sähköpostimarkkinointiohjelmistojen emulaattoreita ja lähetä sähköposti omaan saapuneet-kansioosi sekä mahdollisesti muutamalle muulle henkilölle, jotka käyttävät eri sähköpostiohjelmaa. Esimerkiksi Googlen ja Outlookin saapuneet-kansiot eroavat toisistaan huomattavasti, mutta testauksen jälkeen voit säätää viestisi asetuksia ja saada viestin näyttämään upealta sähköpostiohjelmasta riippumatta. Suurin osa asiakkaistasi saattaa käyttää jotakin tiettyä sähköpostiohjelmaa, joten varmista, että viestisi näyttää hyvältä juuri kyseisessä ohjelmassa.  

 

Älä lähetä roskapostia 

Roskapostien joukkolähetysten taustalla on yleisimmin se, että niiden lähettäjät ostavat sähköpostin osoitelistoja markkinointitarkoituksessa tai rekisteröivät ihmisiä ilman, että nämä ovat ensin antaneet siihen suostumustaan. Älä tee sitä virhettä. Se ei nimittäin kannata vaan aiheuttaa yritykselle mitä todennäköisimmin enemmän haittaa kuin hyötyä.  

Osoitelistojen ostamisen seurauksena tilausten peruutusten ja roskapostimerkintöjen määrä kasvaa äärimmäisen suureksi. Jos niitä tulee liikaa, käyttämäsi sähköpostimarkkinointiohjelmisto voi asettaa sinut lähetyskieltoon. Lisäksi verkkotunnukseesi voi tulla merkintä ROSKAPOSTIA (SPAM), mikä vaikuttaa hyvin kielteisesti kaikkien sähköpostiesi – ei ainoastaan markkinointiviestien – perillemenoon. 

 

Helpota tilaamista 

Tämä liittyy läheisesti edelliseen käytäntöön. Sähköpostiviestien tilaamisesta kannattaa tehdä ihmisille mahdollisimman helppoa ja houkuttelevaa roskapostimerkintöjen välttämiseksi. Toisaalta myöskään tilauksen peruuttamisesta ei saa tehdä hankalaa. Jos ihmiset eivät enää ole kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi, anna heidän mennä. Liian vaikea tai mahdoton tilauksen peruutusprosessi voi vahingoittaa yrityksesi mainetta. 

Varmistamalla, että sähköpostikampanjassasi sovelletaan useimpia yllä mainituista käytännöistä, voit luottaa siihen, että kohderyhmillesi kohdistamasi sähköpostimarkkinointikampanjat ovat laadultaan huipputasoa. Jos olet kuitenkin vasta aloittamassa sähköpostimarkkinointia ja tarvitset asiantuntija-apua päästäksesi alkuun, autamme sinua mielellämme tarjoamalla yrityslainaa, joka on yhtä joustava kuin yrityksesikin.  

 

Lue lisää joustavasta yrityslainasta