Julkaistu01.02.2021
Viimeksi muokattu
29.04.2022

Mitä uudelleenmarkkinointi on ja miten se voi auttaa yritystäsi?

Edellisen käynnin aikana eläinlääkäri kertoi Tanelille, että kirput olivat syy hänen koiransa jatkuvaan raapimiseen. Tanelille kerrottiin, että yksinkertaisen kirppushampoon pitäisi auttaa. Koska Taneli rakasti koiraansa paljon, hän siirtyi verkkoon ja tutki kaikkia löytämiään kirppushampoita. Pienennettyään hakunsa kahteen tuotemerkkiin Taneli muisti, että hänellä oli illallistapaaminen, josta hän oli jo myöhässä. Hän lähti tekemättä ostosta ja lykkäsi päätöksentekoaan. Seuraavana päivänä Tanelin selatessa Facebookia hänen uutisvirtaansa ilmestyi mainos shampoosta, jota hänellä ei ollut aikaa ostaa edellisenä iltana. Hän arvosti mainoksen osuvuutta ja osti tuotteen. 

 
Tästä on tullut yleinen ostomatka monille ostoksille. Tanelin näkemä mainos oli perinteinen esimerkki uudelleenmarkkinointikampanjasta. Internetin ja sen ostotottumuksiimme aiheuttaman vaikutuksen takia uudelleenmarkkinoinnista on tullut monissa tapauksissa välttämätön työkalu uusien asiakkaiden hankkimisessa. Mutta jotta voimme täysin arvostaa uudelleenmarkkinoinnin voimaa, katsotaan ensin, miten ostokäyttäytymisemme on muuttunut vuosien varrella. 

 

Ostaminen digitaaliaikana 

Vuonna 2007 arvioitiin, että keskimääräinen henkilö näki noin 5 000 mainosta päivässä, kun vastaava luku oli 70-luvulla 500. Voit vain kuvitella, kuinka tuo luku on kasvanut entisestään. Päivittäin näkemiemme mainosten määrä on kasvanut rajusti sosiaalisen median ja verkkomainonnan ansiosta. Tämä muutos mainonnassa muutti ostokäyttäytymistämme neljällä päätavalla: 
 

  • Valinnanvaraa on enemmän. Nykypäivän kuluttajalla on runsaasti valinnanvaraa, eikä hänellä ole kiire tehdä ostopäätöstä. 
  • Huomion muualle vieviä asioita on enemmän. Runsaan valinnanvaran takia nykypäivän kuluttajien huomion muualle kiinnittäviä asioita on paljon enemmän. 
  • Tietoa on enemmän. Internetin ansiosta kuluttajat voivat tehdä omia tutkimuksiaan, eikä heidän tarvitse luottaa markkinoinnin iskulauseisiin tai mainoksiin tietoa saadakseen. 
  • Luottamusta on vähemmän. Huijausten ja valemainosten lisääntyminen on tehnyt kuluttajista varovaisempia heidän ostaessaan jotain. 
     

Näiden muutosten vuoksi kuluttajan ostopolku ei ole enää yksinkertainen. Arvioiden mukaan voidaan tarvita jopa seitsemän erilaista vuorovaikutusta yrityksen kanssa, ennen kuin kuluttaja on valmis asiakkaaksi. Toisin sanoen ei riitä, että näytät mainoksen kerran ja odotat sen muuttuvan myynniksi. Yritysten on käytettävä aikaa tunnettavuuden ja luottamuksen rakentamiseen. Tätä varten on uudelleenmarkkinointi. 

 

Mitä uudelleenmarkkinointi on? 

Uudelleenmarkkinointi, jota kutsutaan myös uudelleenkohdentamiseksi, on tapa tavoittaa ihmisiä, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yritystä kohtaan. Kiinnostus voi olla yhtä yksinkertaista kuin verkkosivustolla vieraileminen tai kohdennetumpaa, kuten Facebook-videon katseleminen. Olemme kaikki nähneet Facebook-virrassa tai suosikkiuutissivustollamme ilmestyvän mainoksia verkkosivustolta, jolla vierailimme äskettäin. Tämä on uudelleenmarkkinointia. 

Yleisimmät uudelleenmarkkinointipalveluja tarjoavat alustat ovat Facebook ja Google. Useimmissa tapauksissa yritykset käyttävät molempia alustoja, koska ne tarjoavat erilaisia paikkoja, joissa voimme näyttää mainoksiamme. Uudelleenmarkkinoinnin määrittämiseksi meidän on asennettava pala koodia verkkosivustollemme tai sovellukseemme. Tällä koodilla voimme sitten mainostaa ihmisille, jotka ovat jo vierailleet verkkosivustollamme, minkä tahansa muun markkinointikanavan kautta. 

 

Miten uudelleenmarkkinointi voi auttaa yritystäsi? 

Puhuimme siitä, miten kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut ja että meidän on rakennettava tunnettavuutta näyttämällä useita mainoksia samalle henkilölle. Uudelleenmarkkinointi antaa meille tämän vaihtoehdon, ja koska kohdennamme tiettyihin henkilöihin, se tekee mainonnasta edullisempaa. Uudelleenmarkkinointi voi myös auttaa parantamaan mainosviestiämme ja tekemään siitä osuvamman. 

 

Mainosta oikealle henkilölle 

Mitä paremmin pystymme näyttämään mainoksiamme oikeille henkilöille, sitä edullisempaa markkinointimme on. Vaikka uudelleenmarkkinointi ei voi auttaa meitä löytämään uusia ihmisiä, se voi auttaa meitä säästämään rahaa kohdentamalla vain heihin, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yritystämme kohtaan. Voimme lisätä tehokkuuttamme entisestään jakamalla vierailijamme pienempiin ryhmiin sen perusteella, kuinka paljon kiinnostusta he osoittivat ja missä. Voimme esimerkiksi näyttää mainoksia vain henkilöille, jotka ovat vierailleet verkkosivustollamme viidellä sivulla ja lisänneet tuotteen ostoskoriinsa. Tämä osoittaa suurta kiinnostusta, johon voimme kohdentaa uudelleenmarkkinointikampanjassamme ja yrittää rohkaista heitä viimeistelemään ostoksensa. 

 

Mainosta oikeaan aikaan 

Huomio on ylellisyyttä, ja ostoprosessi voidaan keskeyttää miljoonasta eri syystä. Toisin sanoen heille ei ollut oikea aika suorittaa ostostaan loppuun. Uudelleenmarkkinointi voi auttaa muistuttamaan heitä ostoksestaan myöhemmin päivästä, viikosta tai kuukaudesta. 

 

Mainosta oikealla viestillä 

Oikean viestin näyttäminen oikealle henkilölle oikeaan aikaan on modernin markkinoinnin kultainen standardi. Kuten mainitsimme, uudelleenmarkkinoinnin avulla voimme jakaa vierailijamme pienempiin ryhmiin. Voimme käyttää tätä osuvampien ja tehokkaampien viestien luomiseen. Ajatellaan, että meillä olisi verkkosivusto, joka myy huonekaluja. Oletetaan, että joku etsii tuoleja ja törmää verkkosivustoomme. Sen sijaan, että näyttäisimme mainoksen vuoteista, kaapeista ja muista huonekaluista, joista hän ei ole kiinnostunut, voimme uudelleenmarkkinoida tuolimainoksella. Voimme uudelleenmarkkinoida myös tietyllä tuolilla, jota hän katseli. Tämä ei ainoastaan tee mainoksesta osuvampaa ja mielenkiintoisempaa, vaan myös maksaa vähemmän sen takia. 

 

Internet ja sosiaalinen media ovat luoneet nykyajan kuluttajille suuremman kilpailun ja enemmän huomion muualle kiinnittäviä tekijöitä. Tämä on aiheuttanut muutoksen ostokäyttäytymisessä, jossa kuluttajat käyttävät enemmän aikaa ja ovat valikoivampia verkosta ostaessaan. Uudelleenmarkkinointi on hyvä tapa yrittää napata uudelleen potentiaaliset asiakkaat, jotka eivät suorittaneet ostostaan loppuun ensimmäisellä kerralla, ja auttaa yrityksiä rakentamaan tunnettavuutta ja luotettavuutta edullisesti.