Julkaistu23.09.2020
Viimeksi muokattu
22.09.2021

8 vinkkiä yrityksen somejulkaisuihin

Sosiaalisen median avulla tuotemerkit pystyvät tavoittamaan asiakkaansa (tai seuraajansa) useammin ja edullisemmin kuin koskaan aiemmin. Siksi somesta on tullut erottamaton osa markkinointistrategiaa. Sosiaalisen median edullisuus on tehnyt siitä erityisen houkuttelevan kanavan pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia kilpailla perinteisissä mainoskanavissa, kuten televisiossa, radiossa tai printtimediassa. Onnistunut somemarkkinointi voi kuitenkin olla haaste minkä tahansa kokoiselle yritykselle. 

Alussa tavallisin kysymys yrityksissä on, mitä sosiaalisessa mediassa kannattaisi julkaista. Pitäisikö kertoa tuotteista ja palveluista? Pitäisikö olla hauska vai ammattimainen? Pitäisikö palkata vaikuttajia ja luoda kampanja, jolla on oma hashtag? Kyllä ja ei.  

Totuus on, että on hyvin vaikeaa tietää ennen julkaisemista, toimiiko somejulkaisu vai ei. Alussa ei kannata käyttää liikaa aikaa suunnitteluun, vaan kokeilla erilaisia juttuja ja yrittää ymmärtää, millaisesta sisällöstä yleisö pitää ja mihin se reagoi.  

Olemme koonneet alle esimerkkejä somejulkaisuista, joita voi alkuun kokeilla. 

Tuotteista tai palveluista kertominen 

Usein asiakkaat tuntevat yrityksen parhaiten sen tuotteista tai palveluista, joten niistä on hyvä aloittaa. Asiakkaat haluavat tietää, miten tuotteet tai palvelut voivat auttaa heitä ja ratkaista heidän ongelmansa. Heitä kiinnostavat myös valmistustavat, ja he pitävät siitä, kun yritykset jakavat tarkempia tietoja projekteista.  

Tässä 5 tapaa tuotteista kertomiseen: 

 

 

1. Ominaisuuksien korostaminen 

Yleensä somejulkaisut tarjoavat pikavilkaisun jostakin isommasta. Samaa koskee tuotteista ja palveluista kertomista. Yksittäisen ominaisuuden nostaminen esiin voi olla paljon tehokkaampaa kuin koko tuotteen esittely.  

Mieti, miten jokin ominaisuus voisi auttaa asiakkaitasi ratkaisemaan ongelman ja korosta tätä ominaisuutta. 

facebook-1

 

 

2. Asiakkaiden kertomukset 

Asiakkaiden kertomukset ja arvostelut ovat loistavia, koska ne ovat todiste tuotteiden tai palveluiden toimivuudesta. Niiden avulla tuotteita ja palveluita voi kuvailla lähestyttävämmällä tavalla mahdollisille uusille asiakkaille.  

Asiakkaiden luoma sisältö ja esimerkiksi kuvat ovat arvokkaita rehellisyytensä vuoksi, ja ne tuovat eloa yrityksen somesyötteeseen.  
 

facebook-2

 

 

3. Asiakkaiden opastaminen tuotteiden käytöstä 

Yleensä tuotteita ostetaan ongelmien ratkaisemiseksi. Myytävästä tuotteesta riippuen hyvä tapa esitellä tuotetta on kertoa asiakkaille, miten sitä käytetään.  

Esimerkiksi Fiskars markkinoi tuotteitaan kertomalla, mikä on oikeaoppinen tapa kastella kasveja. Tämä on vaikuttava tapa markkinoida tuotteita ja palveluita ja samalla luoda arvostusta. 

 

facebook-3-1

 

facebook-3

 

 

4. Asiakkaiden ottaminen mukaan tuotekehitykseen 

Sosiaalisessa mediassa on sana sosiaalinen hyvästä syystä. Asiakkaisiin voi saada syvemmän viestintäyhteyden ottamalla heidät mukaan tekemään tuotepäätöksiä tai jakamalla tuotesuunnitelmia. Helppo ja riskitön tapa aloittaa on kysyä asiakkaiden mielipidettä tuotteen väristä tai muista yksityiskohdista, joita tuotteeseen on suunnitteilla.  

Yllätyt siitä, kuinka paljon tämä kiinnostaa osaa asiakkaista.

 

facebook-4

 

5. Tuotejulkistukset 

Julkaisu voi olla pelkkä kuva tai jotain kutkuttavampaa. Esimerkkejä: 

Julkaisu 1 – aloimme suunnitella uutta… 

Julkaisu 2 – saimme juuri testit valmiiksi, joten pysy kuulolla. 

Julkaisu 3 – uusi tuotteemme on... 

Julkaisu 4 – nämä ongelmat ratkaisimme ja tämän vuoksi tuotteemme on muita parempi. 

Sosiaalisessa mediassa on mahdollista paloitella tuotejulkistukset pienemmiksi sisältöpaloiksi, joiden avulla tarinasta tulee kiinnostavampi ja kattavampi. 

 

facebook-5

 

 

Yrityksestä kertominen 

Ihmiset ostavat yrityksiltä, joihin he luottavat. Sosiaalinen media on täydellinen paikka viestiä yrityksen toiminnasta ja arvoista.  

Kun asiakkaat päästää kurkistamaan yrityksen toimintaan, he oppivat tuntemaan yrityksen paremmin. Ajan myötä tämä tuottaa yritykselle uskollisia asiakkaita ja seuraajia. 

 

1. Yrityksen tarinan kertominen 

Jokaisella yrityksellä on tarina, eikä sen tarvitse olla maata mullistava. Parturikampaamo ehkä haluaa vain saada ihmiset näyttämään hyviltä – ja se riittää. Yritykselle ei tarvitse keksiä erityistä tarkoitusta tai missiota, jotta yrityksestä voisi kertoa somessa. Itse asiassa asiakkaat reagoivat paremmin rehelliseen ja käytännönläheiseen viestintään.  

Kerro, milloin sait ajatuksen perustaa parturikampaamosi ja miksi. Miksi se on sellainen kuin on? Onko parturikampaamossasi käytössä jotain tiettyjä hiustenhoitotuotteita? Miksi? Tämä ei ehkä tunnu meistä itsestämme kiinnostavalta, mutta asiakkaalle se on uutta. Et ehkä omista juuri parturikampaamoa, mutta nämä kysymykset sopivat mihin tahansa liiketoimintaan. 

 

facebook-6

 

 

2. Verhon raottaminen yrityksen arkeen 

Yritys ei ole muuta kuin joukko ihmisiä, jotka työskentelevät yhdessä saman tavoitteen eteen. Pilkahdukset yrityksen (epä)tyypilliseen työpäivään voivat auttaa luomaan vahvemman ja henkilökohtaisemman suhteen asiakkaisiin.  

Kerro vaikka siitä, kun kollega toi lemmikkipapukaijansa töihin, tai siitä, miten käsittelette koronatilannetta. Näytä asiakkaille, että olette oikeita ja tavallisia ihmisiä, joihin voi luottaa. 

 

facebook-7

 

 

3. Merkittävät saavutukset, hankkeet ja virstanpylväät  

Meidän pitäisi ajatella, että asiakkaat ovat ystäviämme, jotka välittävät yrityksestämme ja haluavat sen menestyvän.  

Emme kehuskele ystävillemme, vaan kerromme meille merkittävistä saavutuksista, kun haluamme juhlistaa niitä yhdessä. 

 

facebook-8

 

 

facebook-9

 

 

Älä pelkää epäonnistumista 

Kuten jo edellä mainitsimme, ennalta on mahdotonta tietää, minkälainen somejulkaisutyyppi toimii millekin yritykselle. Suunnitteluun ja strategian hiomiseen voi helposti hukata tuntikausia vain huomatakseen, että suunnitelma ei vetoa asiakkaisiin. 

Suuryrityksillä on isot budjetit, joiden turvin ne voivat palkata ammattilaistoimistoja tekemään työn puolestaan. Silti myös ammattilaistoimistot aloittavat työnsä opettelemalla ja testaamalla useita asioita samaan aikaan.  

Ilman ammattilaisapua testaus jää yritykselle itselleen. Hyvä uutinen on se, että sosiaalisessa mediassa sietokykyä riittää ja testausvaiheen epäonnistumiset unohtuvat nopeasti. Lisäksi tehottomat somejulkaisut voi aina poistaa.