Julkaistu03.12.2019
Viimeksi muokattu
24.11.2022

11 markkinointikanavaa, joita voisit kokeilla vuonna 2023

Jokainen meistä haluaa parhaan tuoton markkinointibudjetilleen, sijoitimmepa 100 euroa tai 100 000 euroa. Oikean markkinointikanavan valitseminen yrityksellesi auttaa sinua saamaan parhaan sijoitetun pääoman tuoton.

Nykyiset markkinointikanavat kehittyvät nopeammin kuin koskaan. Monet muutokset vaikeuttavat parhaan kanavan valintaa.

On olemassa useita kanavia, joiden avulla voit olla yhteydessä kohdeyleisöösi. Tässä on muutamia markkinointikanavia, joita voit käyttää joko henkilökohtaisesti tai verkossa varmistaaksesi, että kohderyhmäsi huomaavat sinut:

1. Yrityksesi verkkosivusto

Käyttäjät etsivät lisätietoa yrityksestäsi verkkosivustoltasi. Jos he eivät löydä etsimäänsä nopeasti, he poistuvat sivustolta.

Sivustosi pitäisi antaa hyvä ensivaikutelma ja edustaa selkeästi yritystäsi, brändiäsi, tuotteitasi ja palveluitasi haluamallasi tavalla.

Suorita yrityksen sisäinen tarkastus tai pyydä asiakasta tai ystävää vilkaisemaan sivustoasi, jotta voit selvittää, onko siellä suunnittelu- tai sisältöongelmia, jotka sinun tulisi korjata.

2. PPC-mainonta

PPC tulee sanoista Pay per Click. Tällä hetkellä suosituimmat alustat ovat Google Ads ja Facebook/Instagram Ads. Useimmat brändit hoitavat mainoskampanjansa mainostoimiston kautta, mutta pääset helposti alkuun myös itsenäisesti. Jos päätät kokeilla sitä itse, muista käydä kunkin alustan tarjoama harjoituskurssi läpi.

Googlen hakusanamainonta yhdistää sinut käyttäjiin, jotka etsivät tuotteidesi tai palveluidesi kaltaisia asioita.

Googlen näyttömainosten tai Facebook-mainosten avulla voit luoda kysyntää ja esitellä palvelujasi asiakkaille, jotka eivät ehkä ole etsineet kyseisiä palveluja tai eivät tiedä olemassaolostasi.

3. Sosiaalinen media

Sosiaalisella medialla on merkittävä rooli useimmissa tämän päivän markkinointistrategioissa. Asiakkaat etsivät ja seuraavat brändejä, joista he pitävät tai ovat kiinnostuneita. Yhä useampi henkilö käyttää sosiaalista mediaa etsiäkseen lisätietoa tai tehdäkseen ostopäätöksiä.

Sosiaalinen media tarjoaa arvokkaita tilaisuuksia rakentaa yhteisöä ja luo sitä kautta ainutlaatuisia mahdollisuuksia olla yhteydessä kohderyhmääsi.

aoitpa sitten kulissien takaista sisältöä henkilökohtaisella sivullasi tai loit ryhmän, jossa yrityksesi on mukana, sosiaalisesta mediasta kannattaa ottaa kaikki irti.

4. Puskaradio

Puskaradiomarkkinointi on aina ollut yksi tehokkaimmista markkinointikanavista. Mietit ehkä kahdesti, jos myyjä kertoo sinun tarvitsevan tiettyä kelloa, mutta jos ystäväsi kertoo, kuinka hienoa on käyttää sitä joka päivä sen älykkäiden toimintojen vuoksi, kiinnität enemmän huomiota.

Puskaradioviestinnän edistämiseksi on olemassa kaksi pääasiallista menetelmää. Suositteluohjelmat ja motivoivat verkkoarvioinnit erilaisille alustoille verkossa, mukaan lukien Google, LinkedIn ja Yelp.

Voit edistää puskaradiomarkkinointia

  • pyytämällä asiakkailta arviota oston jälkeen
  • järjestämällä suositteluohjelman
  • esittelemällä jo saamiasi arvioita.

5. Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi (SEO)

Sisältömarkkinoinnin avulla saat asiakkaita yhdistävää kiinnostusta, mikä tekee siitä entistä arvokkaamman. Julkaisusi voivat tarjota SEO-etuja pitkän aikaa, kun ihmiset etsivät aiheita verkossa, ja koko sisältösi voi tarjota arvokkaita suhteiden rakentamisen ja liidien muodostamisen valmiuksia.

Sisältömarkkinointi osoittaa asiantuntijuutta ja auttaa samalla sinua saavuttamaan asiakkaasi suppilon eri vaiheissa.

Voit integroida sisältömarkkinointistrategian blogikirjoitusten, vierasblogikirjoitusten, podcastien, webinaarien ja videoiden avulla.

6. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on uskomattoman tehokasta, jos sinulla on luettelo  asiakkaiden yhteystiedoista. Käyttäjät ovat suostuneet vastaanottamaan viestejä sinulta, joten he ovat halukkaampia avaamaan niitä lukeakseen lisää uusimmista tuotteista ja kaupankäynnistä sekä siitä, kuinka niistä voi hyötyä.
Paranna kampanjoitasi käyttämällä personointia, pitämällä viestisi ytimekkäänä ja varmistamalla, että aihe herättää kiinnostuksen ja saa vastaanottajan avaamaan viestin.

7. Kumppanit

Kumppanimarkkinoinnissa työskentelet yhden tai useamman kumppanin kanssa ja palkitset jokaisesta vierailijasta tai asiakkaasta, jonka kumppanin omat markkinointitoimet tuovat.

Se voi toimia sekä tuotteille että palveluille.

8. Podcastit ja podcast-mainokset

Podcast-ala on kasvanut jatkuvasti vuodesta 2013. Pelkästään Yhdysvalloissa Infinite Dial ilmoitti, että vuonna 2019 kaksikymmentä miljoonaa ihmistä enemmän kuunteli podcasteja vuoteen 2018 verrattuna.

Alastasi riippuen voi olla tärkeää harkita brändisi podcast-mainontaa.

Jos podcastit voisivat mielestäsi olla hyvä testi yrityksellesi, tarkista, onko maassasi saatavilla podcast-mainosverkostoja.

9. Yhteistyökumppanuudet

Yhteistyökumppanuusmarkkinoinnissa tehdään yhteistyötä henkilön tai yrityksen kanssa, koska heillä on suhde markkina-alueeseen, jolle olet kiinnostunut myymään.

Ryhtymällä yhteistyökumppaniksi jonkun kanssa voit esitellä brändisi uudelle yleisölle.

10. Fyysinen markkinointi

Eräs fyysisen markkinoinnin monista eduista on, että katsoja ymmärtää sen todennäköisemmin. Digitaalisiin mainoksiin verrattuna painetut mainokset ovat katsojien helpommin ymmärrettävissä ja tarjoavat pidempiaikaisemman brändin tunnistettavuuden. Alastasi ja yrityksestäsi riippuen voisit kokeilla tätä kanavaa käyttämällä opasteita, näytepakkauksia, pakkauksia, ilmaista konsultaatiota, esitteitä, postitusohjelmia, mainostauluja tai jopa sponsoroida tapahtumia.

11. TV- ja radiomainonta

Nämä markkinointikanavat tavoittavat tuhansia ihmisiä ja sopivat hyvin iäkkäämmän, vähemmän teknisesti osaavan kohderyhmän tavoittamiseen. Riippuen siitä, kenelle myyt, tämä kanava saattaa tuoda arvoa tuotemerkkitietoisuuden avulla.

Parhaiden markkinointikanavien valitseminen yrityksellesi

Vaihtoehtojen katselu ja eri kanavien kokeileminen voi olla paras tapa löytää parhaat markkinointikanavat yrityksellesi. Sinun ei tarvitse sitoutua pitkäaikaiseen markkinointistrategiaan tai sijoittaa suuria summia kanavaan heti. Pienten testien suorittaminen ja tulosten järkevyyden tarkastelu yrityksesi kannalta on paras tapa lisätä uusia kanavia markkinointistrategiaasi.

Seuraavassa on lyhyt luettelo, joka auttaa sinua tunnistamaan, mitä kanavia yrityksesi pitäisi kokeilla:

  • Tarkista, mitä kilpailijasi tekevät. Etsi yrityksiä, joiden koko, demografiset tiedot, tuotteet ja palvelut vastaavat yritystäsi, ja selvitä, mitä markkinointikanavia he käyttävät ja millä tavalla.
  • Lue markkinointiblogeja ja osallistu alan konferensseihin. Hanki tietoa tärkeimmissä tuottavissa kanavissasi.
  • Kokeile yhtä uutta markkinointikanavaa kerrallaan. Siten näet suoraan markkinointitoimiesi vaikutuksen, eikä sinun tarvitse jäädä pohtimaan, mistä menestys kumpuaa.
  • Varaa testibudjetti ja sopiva aika testille. Rajoita testi aluksi kolmesta kuuteen kuukauteen, jotta näet, onko markkinointitoimilla vaikutusta. Luo selkeät tavoitteet sille, miten määrität menestyksen tänä ajanjaksona.
  • Kokeile erityyppistä sisältöä tai eri kampanjoita testiajanjaksona. Kanava saattaa toimia, mutta viesti voi olla riittämätön.  

Muutaman uuden markkinointikanavan kokeileminen vuodessa saattaa auttaa sinua löytämään yrityksellesi parhaiten toimivan kanavan. Löydät parhaiten toimivan kanavan vain kokeilemalla.

Jos etsit helppoa rahoitusta testataksesi uusia markkinointikanavia, harkitse yrityslainan ottamista, jolla voisit rahoittaa päivittäisen toimintasi. Siten tilaa jäisi uusien markkinointikanavien testaamiseen. Muista, että CapitalBoxin avulla saat käyttöösi joustavan rahoituksen nopeasti ja helposti. Hae yrityslainaa jo tänään, niin näet, kuinka paljon rahaa yrityksesi voi saada!