Yrityksen arvon määrittäminen liittyy keskeisesti yrityksen perusideaan, eli siihen, että yrityksen tarkoitus on tuottaa omistajilleen arvoa. Yrittäjänä sinua luonnollisesti voi kiinnostaa erilaiset yrityksen arvonmäärityksen esimerkit, sekä miten yrityksen arvo lasketaan, joten kerromme tässä artikkelissa, mitä ovat yrityksen arvonmääritysmenetelmät ja milloin yrityksen arvon määrittäminen ja yritystoiminnan arviointi ovat ajankohtaisia.
Monelle yrittäjälle oman yrityksen arvon määrittäminen on voinut alkaa kiinnostamaan, kun on kuullut huhuja tai lukenut uutisia tuottoisista yrityskaupoista. Viimeistään siinä vaiheessa, kun yrityskaupat tai sukupolvenvaihdos osuu omalle kohdalle, tulee asia ajankohtaiseksi. Yrityskauppojen määrä markkinoilla vaikuttaa myös siihen, kuinka ajankohtaista ja tärkeää arvonmääritystä on tehdä, sillä kauppojen volyymi kertoo markkinan kiinnostavuudesta.
Näiden lisäksi rahoitus- ja sijoitusneuvottelut sekä yritystoiminnan kehittäminen kuuluvat tilanteisiin, joissa erityisesti pk-yrityksen arvonmääritystä tarvitaan.
Pk-yrityksen arvonmääritys kuuluu olennaisesti yrityskauppojen suunnitteluvaiheeseen ja mahdolliseen yrityskauppojen rahoitusprosessiin. Ja moni aloittaakin suoraan siitä. Yrityskaupoissa voidaan käydä kauppaa esimerkiksi yrityksen osakkeista ja osuuksista, liiketoiminnasta ja -omaisuudesta. Se, mistä kaikesta kauppaa tehdään, vaikuttaa myös verotukseen, vastuisiin ja rahoitukseen.
On hyvä muistaa, että jokainen yrityskauppa on uniikki, joten olemassa olevia menetelmiä tai tietoa on tarkoitus soveltaa omalle yritykselle sopivaksi.
Yrityksesi arvon tunteminen auttaa tekemään parempia päätöksiä.
Yrittäjän ja yrityksen omistajien tietoisuus yrityksen arvosta mahdollistaa hyvin valmistellun ja onnistuneen omistajuuden siirtymisen.
Jos yrityksesi arvonmääritys tuntuu haastavalta, kannattaa hakea apua asiantuntijalta, jotta arvonmääritystä voidaan tehdä luotettavasti ja välttää mahdolliset virheet.
Yrityksen arvoa koskevat tekijät
Yrityksen arvoon vaikuttavat tekijät ovat laaja-alaisia ja usein yrityskohtaisia. Arvonmäärityksessä otetaan huomioon paitsi yrityksen liiketoiminnan laatu ja kannattavuus, myös esimerkiksi varaston arvo, koneet ja laitteet, immateriaalioikeudet sekä henkilöstön osaaminen. Yrityksen arvoa voidaan tarkastella eri näkökulmista, ja arvonmääritykseen vaikuttavat myös ulkoiset tekijät, kuten markkinatilanne ja kilpailu. Lisäksi yrityksen arvoon vaikuttavat useat muut tekijät, kuten yrityksen maine, asiakassuhteet ja mahdollisuudet kasvuun. Arvonmäärityksessä on tärkeää huomioida, että eri tilanteissa yrityksellä voi olla erilainen arvo – esimerkiksi yrityskaupassa, rahoitusneuvotteluissa tai sukupolvenvaihdoksessa painotukset voivat vaihdella. Näin ollen yrityksen arvoa määritettäessä on syytä tarkastella kokonaisuutta ja ottaa huomioon kaikki olennaiset tekijät.
Yrityksen arvonmääritysmenetelmät – miten yrityksen arvo määritetään?
Yrityksen arvon laskeminen onnistuu useilla erilaisilla menetelmillä, joista yksikään ei ole välttämättä parempi kuin toinen, sillä ne soveltuvat eri tilanteisiin erilaisilla tavoilla – ja monesti useampaa menetelmää käytettäessä voidaan saada paras ja tarkin tulos. Arvonmääritysmenetelmät kuvaavat yrityksen taloudellista tilannetta eri näkökulmista, ja tällöin voidaan hyödyntää useampaa menetelmää rinnakkain saadakseen kattavamman kokonaiskuvan. Mikäli yrityksen tulevaisuuden näkymät ovat epävarmat, kannattaa käyttää useampaa menetelmää.
Yrityksen arvonmääritys liikevaihdon perusteella ei ole ainoa tapa tehdä arviointia. Ulkopuoliselle myytäessä pyritään löytämään laskutapa, jolla saadaan korkein hinta, kun taas sukupolven vaihdoksessa on yleensä tarkoituksena saada arvo mahdollisimman alhaiseksi verotuksen kannalta.
Tunnuslukuanalyysissä käyttökate on yksi tärkeimmistä tunnusluvuista yrityksen arvonmäärityksessä, sillä se kertoo yrityksen kannattavuudesta ja kassavirran muodostumisesta. Voit tehdä oikaisuja tilinpäätökseen saadaksesi realistisemman arvon – esimerkiksi poistot vaikuttavat yrityksen taseeseen ja tulokseen, joten ne tulee huomioida arvonmäärityksessä.
Menneet tilikaudet, tulevaisuuden tuottonäkymät sekä ostajan ja myyjän näkemykset kauppakohteesta vaikuttavat yrityksen arvoon, mutta kaikesta laskemisesta ja odotuksista huolimatta lopullinen arvo tai hinta saadaan määriteltyä yhdessä neuvottelupöydässä.
Alla esittelemme erilaiset yrityksen arvonmääritysmenetelmät:
Yrityksen tuottoarvo
Tämän yrityksen arvonmääritysmenetelmän tärkein painopiste sijaitsee tulevaisuuden tuottonäkymissä.
Yrityksen tuottoarvoa arvioidaan tekemällä analyysiä menneiden vuosien tuotto-odotuksista ja -kehityksestä. Tuottoarvo määrittyy menneiden tuloslaskelmien sekä todennäköisen tulosennusteen perusteella. Tuloskehityksen ennusteet pohjautuvat yrityksen johdon teettämiin markkina- ja toimiala-analyyseihin, budjetteihin ja tilinpäätöksen lukuihin. Näiden avulla yrityksen kassavirtoja pyritään yleisestikin ennustamaan.
Yrityksen tuottoarvossa on tarkoituksena arvioida, paljonko yritys tulee tuottamaan omistajuuden siirryttyä uudelle omistajalle. Laskelman voivat vaatia oikaisuja, jotta tuloksista saadaan mahdollisimman realistiset.
Verottaja laskee yrityksen arvon usein sekä tuottoarvon että substanssiarvon perusteella esimerkiksi sukupolvenvaihdoksessa. Verottajan katsoessa menneitä tuottoarvoja ostaja sen sijaan haluaa tietää tulevaisuuden tuottoarvon. Se voidaan esimerkiksi laskea kaavalla, jossa yrityksen menneiden vuosien nettotuottojen keskiarvo jaetaan halutulla tuottovaatimuksella.
Yrityksen arvon määritys kaava – tuottoarvo
A = T / i
A = tuottoarvo
T = nettotuotot, nettotuottojen keskiarvot tai muut vastaavat luvut
i = tuottovaatimus
Tämä yrityksen tuottoarvoesimerkki sisältää kuvitteellisen esimerkkiyrityksen, jonka taseen loppusumma on 1 000 000 € ja velkaa 400 000 €.
Yhtiön viimeisen kolmen vuoden nettotuottojen keskiarvo: (55 000 + 85 000 + 65 000) / 3 = 68 333 ja tuottovaatimuksena osake- ja henkilöyhtiöissä usein käytetty 15 %.
Yrityksen tuottoarvo on 68 333 / 0,15 = 455 553 €
Yrityksen substanssiarvo
Tasearvoksikin kutsuttu yrityksen substanssiarvo lasketaan yrityksen varallisuudesta vähentämällä velat viimeisimmän tilikauden taseen pohjalta. Substanssiarvoa pidetään usein yrityksen vähimmäishintana.
Yrityksen substanssiarvoa laskettaessa tulee ottaa huomioon yrityksen velat ja varallisuus oikaistaan niiden käypään arvoon eli tarkistetaan, mitkä ovat yrityksen omaisuuden sen hetkiset markkina-arvot. Saat selville omaisuuden käyvän arvon vertaamalla markkina-arvoa tasearvoon. Tilinpäätöksen oikaisut tehdään usein kaupanteon jälkeen vastaamaan uutta omistustilannetta. Yksinkertaistettuna yrityksen varallisuudesta vähennetään vieraan pääoman osuus.
Velkojen ollessa suuremmat kuin varat, substanssiarvon katsotaan olevan nolla, ja velkojen varat ylittävä osuus pienentää yrityksen omaisuuden käypää arvoa.
Yrityksen substanssiarvo perustuu siis historiallisiin lukuihin, eikä siinä oteta huomioon tulevaisuuden näkymiä huomioon. Kannattavan yrityksen kohdalla voidaan siis sanoa, että substanssiarvo antaa minimihinnan yritykselle. Tuottoisan yrityksen on siis järkevää käyttää myös muita yrityksen arvonmääritysmenetelmiä arvon laskemiseen.
Substanssiarvoa käytetään usein tappiollisen yrityksen arvon määrityksessä, koska se ei katso tulevaisuuteen. Substanssiarvon katsotaan kertovan yrityksen omasta velattoman varallisuuden arvosta, mutta se ei kuitenkaan anna yhtään informaatiota yrityksen liiketoiminnan arvosta.
Yrityksen arvon määritys kaava – substanssiarvo
Substanssiarvo = varat - velat
Tämä yrityksen substanssiarvo esimerkki sisältää edellisen esimerkkiyrityksen luvut, jossa taseen loppusumma oli 1 000 000 € ja velkaa 400 000 €.
Yrityksen substanssiarvo on tällä yrityksen arvon määritys kaavalla 600 000 €
Yrityksen käypä arvo
Käyvällä arvolla tarkoitetaan yleisesti tuotteen tai myytävän kohteen nykyhetken arvoa. Esimerkiksi kymmenen vuotta sitten ostetun auton hinta on tippunut todella merkittävästi, ja voi olla ettei siitä nyt saisi kuin murto-osan silloisesta kauppahinnasta. Sen sijaan taiteen, kiinteistöjen ja yritysten kohdalla tilanne voi taas olla päinvastoin, ja niiden arvot ovatkin voineet nousta ajan myötä.
Yrityksen käyvän arvon laskeminen tapahtuu niin, että yrityksen tuottoarvoa ja substanssiarvoa verrataan toisiinsa.
Jos yrityksen tuottoarvo on suurempi kuin substanssiarvo, lasketaan yrityksen käyväksi arvoksi näiden kahden keskiarvo. Sen sijaan, jos substanssiarvo onkin suurempi, niin sitä pidetään sitä yrityksen käypänä arvona.
Yleensä kannattavan ja terveellä pohjalla olevan yrityksen tuottoarvo on suurempi kuin substanssiarvo, ja ostajaosapuoli saa tällaisissa kaupoissa yrityksen tulevaisuuden tuotot sekä kauppojen myötä siihen tarvittavan omaisuuden.
Yrityksen arvon määritys kaava – käypä arvo
Tästä näet miten yrityksen käyvän arvon määrittäminen edellisen esimerkkiyhtiön kohdalla toimii.
Yrityksen tuottoarvo = 455 553 €
Yrityksen substanssiarvo = 600 000 €
Näin ollen yrityksen käypä arvo on (455 553 + 600 000) / 2 = 527 776 €
Yrityksen markkinapohjainen arvon määritys
Markkinapohjaisessa arvonmäärityksessä käytetään olemassa olevaa tietoa vastaavan toimialan sisällä tapahtuneista tuoreista yrityskaupoista. Usein myös saman alueen yrityksiä vertaillaan.
Tunnuslukuanalyysiä tehdään yleensä vertaamalla yrityskauppojen hintaa muun muassa liikevaihtoon, käyttökatteeseen, liikevoittoon, omaan pääomaan sekä tilikauden tulokseen.
Kauppahintoja verratessa on kuitenkin syytä ottaa huomioon vielä kauppatapa, sillä se saattaa erottaa muuten tismalleen samankaltaiset saman alueen ja toimialan yritysten kauppahinnat toisistaan.
Etenkin pk-yritysten arvonmääritys voi olla haastavaa markkinapohjaisen arvonmääritysmenetelmän avulla, sillä julkista tietoa vastaavanlaisista yrityksistä voi olla niukasti.
Tutustu pk-yrityksen arvonmääritykseen tarkemmin
Yrityksen arvon käyttö
Yrityksen arvoa hyödynnetään monissa eri tilanteissa, ja sen tunteminen on tärkeää niin yrityksen omistajille kuin johdollekin. Yrityksen arvonmääritys on keskeinen työkalu esimerkiksi yrityskauppojen toteuttamisessa, sukupolvenvaihdoksissa, rahoitusneuvotteluissa sekä liiketoiminnan kehittämisessä. Yrityksen arvo kertoo yrityksestä ja sen kehityksestä, ja sen avulla voidaan tehdä perusteltuja päätöksiä tulevaisuuden suunnasta. Arvonmääritys auttaa myös seuraamaan yrityksen kehitystä ajan myötä, ja siksi yrityksen arvo kannattaa arvioida säännöllisesti, esimerkiksi 3–5 vuoden välein. Näin yrityksen arvoa voidaan seurata ja kehittää tavoitteellisesti ja yrityksestä saadaan ajantasainen kuva sen taloudellisesta tilanteesta ja potentiaalista.
Yrityksen käypä arvo oleellinen tieto sukupolvenvaihdoksissa
Sukupolvenvaihdoksissa ja lahjoitustilanteissa yrityksen arvo määrittyy käypää arvoa hieman alhaisemmaksi ja näissä luovutustilanteissa on tärkeä huomioida mahdollisen verotettavan lahjatulon syntyminen.
Verottaja hyödyntää yrityksen arvonmäärityksessä käypää arvoa, joka lasketaan siis tuottoarvon ja substanssiarvon keskiarvosta. Voit katsoa tarkemmat tiedot ylempää tästä artikkelista.
Miten lopullinen kauppahinta määräytyy?
Kaikki yrityskaupat ovat yksilöllisiä ja niihin liittyvät tekijät monimutkaisia, joten yhtä tapausta, tilannetta tai arvonmääritysmenetelmää ei voida soveltaa välttämättä toiseen. On myös tärkeää muistaa, että tietyt kustannukset, kuten verot, syntyvät aina myyjälle yrityskaupassa riippumatta siitä, millä tavalla kauppa toteutetaan.
Arvonmäärityksen työkaluilla saadut arvot päätyvät sellaisenaan harvoin lopulliseksi kauppahinnaksi, koska yritysostotilanteessa osapuolia on kaksi, ja molempien näkökulmien argumentit vaikuttavat kauppahintaan usein eri suuntiin. Lopullinen yrityksen myyntiarvo on loppuviimein neuvottelun tulos. Yrityksen arvon määritys toimii kuitenkin objektiivisena ja suuntaa antavana työkaluna, josta on hyvä lähteä neuvottelupöytään tekemään kauppoja. Yrittäjän pitää myös seurata ja ylläpitää yrityksensä arvoa säännöllisesti, jotta yritys säilyttää houkuttelevuutensa mahdollisessa myyntitilanteessa.
Myyjän näkökulmasta myös ostajalla ja tämän tulevaisuuden suunnitelmilla voi olla vaikutusta kauppahintaan, jos yrityksen myyjä ajattelee yrityksensä perintöä sekä työntekijöitä, ja sitä millaisen tulevaisuuden haluaa nähdä entisellä yrityksellään. Joskus myyjä saattaa jäädä sovituksi ajaksi varmistamaan onnistuneen omistajanvaihdoksen, mikä saattaa myös omalta osaltaan vaikuttaa kauppahinnan määräytymiseen.
Lue lisää:
Tutustu Capitalboxin yrityslainaan
Soita tai varaa aika rahoituksen suunnittelua varten
Haasteet ja mahdollisuudet
Yrityksen arvonmäärityksessä kohdataan usein erilaisia haasteita, sillä arvon määrittäminen edellyttää monien eri tekijöiden huomioimista. Yrityksen liiketoiminta, varallisuus, tulevaisuuden näkymät, kunto, sijainti, toimiala ja rahoitus ovat kaikki asioita, jotka vaikuttavat yrityksen arvonmääritykseen. Lisäksi ostajan näkökulma ja markkinatilanne voivat tuoda omat haasteensa arvonmäärityksessä. Yrityksen arvonmäärityksessä voidaan käyttää erilaisia menetelmiä, kuten tuottoarvoa ja substanssiarvoa ja oikean menetelmän valinta riippuu usein yrityksen tilanteesta. Toisaalta arvonmääritys tarjoaa myös merkittäviä mahdollisuuksia: se auttaa tunnistamaan liiketoiminnan kehityskohteet ja tukee yrityksen arvon kasvattamista. Yrityksen arvonmääritys kannattaa usein teettää ammattilaisella, jolla on kokemusta yrityskaupoista ja arvonmäärityksestä käytännössä – näin varmistetaan, että arvonmääritys on luotettava ja palvelee yrityksen tavoitteita parhaalla mahdollisella tavalla.
Tulevaisuus ja kehitys
Yrityksen arvonmäärityksen tulevaisuus näyttää entistä merkittävämmältä osana yritysten strategista suunnittelua ja kehittämistä. Yrityksen arvonmääritys tulee olemaan yhä tärkeämpi työkalu yritysten kasvun ja kehityksen tukena, sillä sen avulla voidaan tunnistaa liiketoiminnan vahvuudet ja kehityskohteet. Tulevaisuudessa arvonmäärityksessä voidaan hyödyntää uusia menetelmiä ja teknologioita, kuten digitaalisia arvonmäärityslaskureita ja kehittynyttä analytiikkaa, jotka tuovat lisää tarkkuutta ja tehokkuutta arvonmääritykseen. Yrityksen arvonmääritys tulee olemaan entistä enemmän osa yritysten jatkuvaa kehittämistä ja strategista päätöksentekoa, ja sen merkitys kasvaa, kun yritykset hakevat uusia mahdollisuuksia ja pyrkivät kasvattamaan arvoaan kilpailussa. Näin yrityksen arvonmäärityksestä tulee olennainen osa menestyvän yrityksen arkea.