Julkaistu09.07.2019
Viimeksi muokattu
07.12.2021

Aloittavan yrittäjän muistilista

Kaikki tietävät, että internet on täynnä hyödyllisiä vinkkejä ja tietämystä siitä, kuinka pienyritys perustetaan. Verkossa saatavilla olevan tiedon määrä voi toisinaan olla valtava jopa kokeneimmille. Yritimme auttaa kaventamaan tätä tutkimustyötä siitä, mihin sinun pitäisi keskittyä yrityksen omistajana. Jos suunnittelet perustavasi yrityksen tai haluat kehittää pienyritystäsi, listasimme kahdeksan aihetta, jotka ovat erityisen tärkeitä:

1. Hoida rahoitus

Tärkein syy pienyrityksen epäonnistumiselle on rahan puute, ei tuottojen puute, kuten voisi luulla. Tämän vuoksi yrittäjän tulee ymmärtää, mitkä yrityksen eri tekijät voivat vaikuttaa kassavirtaan. Ostatko varastoa? Kuinka paljon varastoa sinulla pitäisi olla käytettävissä? Peritkö maksuja asiakkailtasi? Kuinka kauan kestää, että asiakkaat maksavat sinulle? Onko sinulla lainoja, jotka sinun on maksettava takaisin? Nämä ovat vasta muutamia esimerkkejä. Aloittavan yrittäjän kannattaakin laatia yksinkertainen kassavirtalaskelma.

On olemassa useita käyttöpääoman tarpeeseesi vaikuttavia tekijöitä, jotka yrittäjän tulee ymmärtää, jotta pienyrityksesi menestyisi.

Tutusta kassavirtaan tarkemmin

 

2. Strategioi oman datasi perusteella

Me todella uskomme dataan - kuten koko internet. Me uskomme myös, että on tärkeää pohjata omat suunnitelmat keräämääsi dataan. Sen vuoksi jokaisen pienyrityksen omistajan pitäisi seurata ja kerätä mahdollisimman paljonhyödyllistä dataa.

Mitä paremmin pystyt seuraamaan ja perustamaan oman liiketoimintastrategiasi dataan, sitä enemmän parannat yritykseesi liittyviä toimintapäätöksiäsi pitkällä aikavälillä.

Lue lisää – kannattavuuslaskelma osana liiketoimintasuunnitelmaa

Yrityksesi suorituskykyindikaattorien seuraaminen ja niihin vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä, jotka pitävät yrityksesi raiteillaan.

Oletetaan, että yrityksen omistaja ajattelee asiakkaidensa yleensä maksavan 30 päivässä. Seuraamalla todellisia maksupäiviä suunnitelmien sijaan, hän voi nopeasti selvittää, saako hän todellisuudessa maksun 45 päivän välein (joka 30 päivän välein sijaan).

Jos näin on, hän voi nopeasti ja asianmukaisesti saada pienyrityslainan ja pitää yrityksensä käyttöpääoman terveenä – eikä yritys joudu vaikeuksiin.

 

3. Ymmärrä tuottosi

Yrittäjillä on usein tapana keskityä nettotulokseen. Valvomalla yksittäisten tuotteiden ja palveluiden vaikutusta (tai käänteistä vaikutusta) nettotulokseen voit pienentää tappioita. Näin voit myös varmistaa, että keskität aikaa ja resursseja tuottavimpiin tuotteisiin ja palveluihin.

 

4. Yrityksesi pitäisi olla verkossa

Internetistä ja älylaitteista on tullut olennainen osa työskentelyämme ja tapaa, jolla olemme vuorovaikutuksessa muun maailman kanssa. Varmistamalla, että yrityksesi on siellä, missä asiakkaasi ovat, lisäät mahdollisuuksiasi siihen, että asiakkaasi myös löytävät sinut. Jos olet epävarma, mistä aloittaa, katso Googlen, Facebookin, Instagramin tai YouTuben tarjoamat maksuttomat palvelut.

 

5. Varmista, että sinulla on hyvä brändi ja uniikki tuotetarjous, jota voit ylläpitää

Ihmiset työskentelevät todennäköisemmin sellaisten yritysten kanssa, joilla on hyvin rakennettu brändi ja tarkoitus. Ihmiset tuntevat yhteyttä brändeihin ja yrityksiin, joiden he eivät koe toimivan vain rahan vuoksi.

Pohdi, mikä oli alkuperäinen syy yrityksesi perustamiseen, ja löydät syyn, miksi myös asiakkaasi haluavat työskennellä kanssasi.

 

6. Keskity markkinointiin, josta saat vastinetta rahoillesi

Markkinointia voi olla vaikea ymmärtää, mikäli ei ole sen parissa aiemmin työskennellyt. Eikä ihme, sillä teknologia ja mediat kehittyvät erittäin nopeasti.

Millaiseen markkinointiin sinun pitäisi käyttää rahasi? Pitäisikö sinun mainostaa radiossa vai verkossa? Mikä toimii? Mikä ei?Pienyritysten omistajien kannattaa aloittaa alustoilta, jotka ovat maksuttomia (tai vähintään edullisia) ja mahdollisimman mutkattomia. Voit aloittaa verkostoitumalla paikallisten yritysten ja yrittäjien kanssa. Ota selvää, mitä eri keinoja he hyödyntävät, ja minkä he kokevat olevan tehokasta.

Jos sinulla on verkkosivusto, muista käyttää maksutonta Google Analytics -työkalua selvittääksesi, kuinka ihmiset löytävät yrityksesi, mistä he tulevat ja kuinka he ovat toimivat verkkosivullasi.

Mieti aina mainostaessasi, kuinka voit seurata mainoksen tehokkuutta. Jos teet erikoistarjouksen, voit seurata sitä kampanjakoodilla. Harkitse vain tietyn palvelun tai tuotteen tarjoamista. Testaa erilaisia strategioita. Näin saat selville, mikä toimii yrityksellesi ja mikä ei.

Lue lisää markkinointistrategista

 

7. Puhu asiakkaillesi

Jokaisen yrityksen omistajan pitäisi puhua asiakkailleen selvittääkseen, mistä he pitävät — ja mistä eivät. Palautteen saaminen voi olla yksi arvokkaimmista asioista, joita yrityksesi voi saada. Voi olla vaikeaa käsitellä negatiivista palautetta, mutta muista, että se osoittaa sinulle, mitkä yrityksesi osa-alueet kaipaavat huomiotasi.

 

8. Tunne kilpailijasi

Pienyritykset ovat taloutemme ydin, joten ellet ole löytänyt täysin hyödyntämätöntä markkina-aluetta, sinulla on todennäköisesti kilpailijoita. Kilpailun tunteminen ja ymmärtäminen on erittäin tärkeä tekijä yrityksesi pyörittämisessä.

 

9. Järjestä yrityksen kirjanpito

Kirjanpidon järjestäminen tehokkaasti ja kustannustehokkaasti on yritystoiminnan aloittamisen peruskysymys. Usein kirjanpito on tarkoituksenmukaisinta ulkoistaa, jotta aloittava yrittäjä voi keskittyä omaa osaamistaan ja mielenkiintoa vastaaviin tehtäviin. Kirjanpidon hinta kannattaa kuitenkin selvittää etukäteen.  

 

Seuraavassa on yhteenvetona kahdeksan osa-aluetta, jotka pääsivät listallemme:

  1. Huolehdi rahoituksesta. Jos tarvitset pienyrityslainan, hae sitä meiltä ja saat lainapäätöksen nopeasti. Uskomme pienyritysten helppoon ja nopeaan rahoitukseen.
  2. Seuraa ja hyödynnä omaa dataasi strategioinnissa.
  3. Ymmärrä, mitkä tuotteet tai palvelut vaikuttavat eniten nettotulokseen.
  4. Mieti, miten löydät asiakkaita. Jos on todennäköistä, että he etsivät sinua verkosta, suosittelemme tutkimaan tätä kanavaa lisää.
  5. Ihmiset haluavat ostaa yrityksiltä, joista todella pitävät, joten mieti brändiäsi tästä näkökulmasta. 
  6. Sijoita markkinointiin, joka tuo sinulle asiakkaita. Jos asiakkaasi ovat verkossa, sinunkin pitäisi olla siellä missä he ovat.
  7. Puhu asiakkaillesi ja kuuntele heitä. Kuunteleminen voi joskus kirpaista, mutta se on sen arvoista.
  8. Seuraa kilpailijoiden toimintaa.

Mikä sinun alallasi on tärkeää? Ehkä sinun toimialasi listan pitäisi sisältää vielä muita aiheita, joten kuulemme mielellämme niistä sinulta.

Toivomme, että pidit tästä artikkelista!