Julkaistu09.07.2020
Viimeksi muokattu
22.09.2021

Näin avaat pienyrityksen uudelleen kriisin jälkeen

Pienyritysten omistajat odottavat malttamattomina liiketoimintansa avaamista uudelleen. Jos pienyrityksen uudelleenavaaminen sulkutoimenpiteiden jälkeen koskee sinua, tässä muutama vinkki, miten saat prosessin sujumaan mahdollisimman helposti.  

Muistathan noudattaa hallituksen ohjeita erityisiä hygieniatoimia ja uudelleenavaamista koskien.  

Suunnittele ja ota käyttöön varotoimia työntekijöiden suojaamiseksi 

Ennen kuin yritys voidaan avata uudelleen, on syytä pohtia, mitä normaali liiketoiminta pandemian jälkeen tarkoittaa. Työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden varmistamiseksi on syytä kehittää ja ottaa käyttöön uusia turvatoimenpiteitä. Ota huomioon, että jotkut työntekijät saattavat epäröidä työhön palaamista, jos työtavat tai työpaikka eivät tunnu turvallisilta.  

Varmista siis, että työpisteet puhdistetaan tavallista useammin. Kiinnitä erityistä huomiota oviin ja muihin usein kosketeltaviin pintoihin esimerkiksi taukohuoneissa, kassalla ja wc-tiloissa. Tutustu hallituksen ohjeisiin ja suosituksiin koskien julkisten tilojen siivoamista ja desinfioimista

Säännöllisen siivouksen lisäksi tulee varmistaa, että työntekijöille on tarjolla runsaasti hengityssuojaimia. Kirurgisten kasvosuojien hankkimista ei tällä hetkellä suositella suurimmassa osassa maailmaa, mutta useat pienemmät yritykset valmistavat kankaisia maskeja, jotka voivat olla toimiva vaihtoehto. Kangasmaskeilla voit paitsi parantaa työntekijöiden työturvallisuutta myös tukea muita pieniä yrityksiä kriisin aikana.  

Ennen koronapandemiaa oli suhteellisen tavallista, että työntekijät tulivat töihin myös lievästi sairaina. Nykyisessä tilanteessa on tärkeää muistuttaa työntekijöitä siitä, että vähäisetkin oireet ovat riittävä syy jäädä kotiin lepäämään tai tekemään etätöitä, jos etätyöskentely on yrityksesi alalla mahdollista. Kehota työntekijöitä siis poikkeuksetta pysymään kotona, mikäli heillä esiintyy minkäänlaisia oireita. Näin yrityksen muut työntekijät pysyvät suojassa taudilta eikä virus pääse leviämään hallitsemattomasti.  

Pidä työntekijät ajan tasalla suojatoimenpiteistä ja kannusta heitä harjoittelemaan niiden noudattamista. Myös varasuunnitelmia on syytä laatia. Kaikkien työntekijöiden tulee olla selvillä siitä, millaisia toimenpiteitä tulee noudattaa, mikäli joku työntekijöistä sairastuu koronavirukseen tai altistuu sille. Varmista, että kaikki tietävät, miten mahdollinen altistuminen raportoidaan, miten altistuneille työntekijöille ilmoitetaan mahdollisesta karanteenin tarpeesta ja milloin työntekijä voi jälleen palata töihin. Kun varotoimenpiteet ovat kaikille selvillä, työntekijöiden on mukavampi palata töihin turvallisin mielin.  

 

Suunnittele ja ota käyttöön varotoimia asiakkaiden suojaamiseksi 

Jos yrityksesi noudatti hyviä suojatoimenpiteitä jo ennen pandemiaa, tilanne on asiakasturvallisuuden kannalta hyvä myös nyt. Kaupoissa, ravintoloissa ja kahviloissa liiketoiminta kuitenkin perustuu suurelle määrälle asiakasliikennettä, joten ihmisten turvallisuuden vuoksi on tärkeää ottaa käyttöön entistä tiukemmat ohjeet ja suositukset.  

Tutustu hallituksen ohjeisiin ja suosituksiin liittyen henkilörajoituksiin, henkilöiden väliseen etäisyyteen, kassojen suojaamiseen sekä kasvosuojusten ja käsidesin tarjoamiseen.  

Muista tiedottaa asiakkaita käytössä olevista turvallisuustoimenpiteistä ja -ohjeistuksista. Harkitse siirtymistä etukäteisvarauksiin, jotta henkilörajoitusten seuraaminen sujuu helpommin. Tarjoa edelleen myös nouto- ja toimituspalveluja tai digitaalisia palveluja, mikäli mahdollista.  

Jos otit nämä palvelut osaksi tarjontaasi sulkutoimenpiteiden aikaan, niiden tarjoamista kannattaa jatkaa myös liiketoiminnan avautumisen myötä. Tämänhetkiset suositukset liittyen henkilöiden välisiin etäisyyksiin saattavat johtaa liikevaihdon pienenemiseen verrattuna koronavirusta edeltävään aikaan. Jos yrityksesi tarvitsee pikaisesti käyttöpääomaa, harkitse yrityslainaa. Lainahakemuksemme on täysin verkkopohjainen, ja voit saada varat tilillesi jo tänään.  

Onko liiketoimintamallisi edelleen toimiva?  

Covid-19 vaikuttaa valitettavasti suurimpaan osaan pk-yrityksistä, ja suojatoimenpiteitä kannattaa noudattaa vielä pitkään. Onkin syytä pohtia pitkän tähtäimen muutoksia, jotta yrityksesi voi sopeutua uuteen tilanteeseen ja selvitä haastavista ajoista. Nämä muutokset riippuvat liiketoimintamallistasi. Niihin voi kuulua esimerkiksi digitaalisten palveluiden kasvattaminen tai nouto- ja kuljetuspalveluiden lisääminen.  

Jos yritykselläsi ei vielä ole verkkosivuja tai sosiaalisen median tilejä, nyt viimeistään on aika ryhtyä vahvistamaan yrityksesi digitaalista profiilia. Harkitse myös verkko-ostamisalustan perustamista, jotta asiakkaat voivat ostaa yrityksesi tuotteita ja palveluja helpommin myös digitaalisesti. Näin voit säilyttää vanhat asiakkaat sekä saada uusia.  

Myös tuotevalikoiman laajentaminen tai muokkaaminen voi kannattaa. Jos esimerkiksi omistat ravintolan, joka sulkutoimenpiteiden myötä ryhtyi tarjoamaan myös annossettejä, harkitse niiden lisäämistä valikoimaan pysyvästi. Monet asiakkaat ovat nimittäin muuttaneet tapojaan poikkeusolosuhteiden myötä, ja osa näistä tavoista voi hyvinkin jäädä pysyviksi.  

Pidä asiakkaat ajan tasalla 

Liiketoimintatapasi on varmaankin muuttunut olennaisesti poikkeusolojen aikana. Nyt onkin syytä mukautua "uuteen normaaliin".  

Ole säännöllisesti yhteydessä asiakkaisiisi esimerkiksi sähköpostitse lähetettävällä uutiskirjeellä, jossa muistutat yrityksesi yhä olevan toiminnassa. Samalla voit vahvistaa mielikuvaa vastuullisesta yrityksestä tiedottamalla uusista suoja- ja turvatoimenpiteistä, jotta asiakkaat voivat tuntea olonsa turvalliseksi asioidessaan yrityksessäsi.