Kolme tapaa, joilla yrityksesi voi hyödyntää sosiaalista mediaa 

2020-06-15
kolme-tapaa-joilla-yrityksesi-voi-hyödyntää-sosiaalista-mediaa 

Sosiaalinen media on monien pienten ja keskisuurten yritysten tärkein markkinointikanava – ja hyvästä syystä. Somen avulla yritys voi muun muassa lisätä näkyvyyttään ja hoitaa asiakassuhteitaan edullisemmin kuin koskaan aikaisemmin. Seuraavaksi esittelemme kolme tapaa, miten sosiaalinen media voi hyödyttää yrityksiä. 

 

1. Tavoita potentiaalisia asiakkaita  

Uusien potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen ja yrityksen näkyvyyden lisääminen on perinteisesti ollut haaste pk-yrityksille, joiden markkinointibudjeteissa ei ole varaa kalliisiin televisio- ja printtimainoksiin. Tilanne on kuitenkin muuttunut internetin ja Google, Yahoon ja Bingin kaltaisten hakukoneiden myötä. Niiden avulla pk-yritykset tavoittavat potentiaalisia asiakkaita helpommin ja edullisemmin. Hakumainonta on hallinnut modernin mainonnan kenttää jo jonkin aikaa, mutta sosiaalisen median suosion myötä tilanne on taas muuttumaan päin. Kuluttajat ja asiakkaat viettävät paljon aikaa somessa, joten myös yritysten on syytä hakeutua sinne.  

Asiakkaiden löytäminen ja mainonnan kohdentaminen on sosiaalisessa mediassa helpompaa verrattuna muihin maksullisiin markkinointikanaviin. Mainontaa voidaan kohdentaa paitsi iän, sukupuolen, ammatin ja kiinnostuksenkohteiden kaltaisten perustietojen pohjalta, myös tarkempien ominaisuuksien perusteella. Voit esimerkiksi valita, että yrityksesi lahjakorttimainosta näytetään vain henkilöille, joiden ystävillä on pian syntymäpäivä. Vastaavasti esimerkiksi lelumainoksia voidaan kohdentaa henkilöille, joilla on lapsia. Mikään toinen markkinointikanava ei yllä samanlaiseen tarkkuuteen kuin maksettu sosiaalisen median mainonta.

 

2. Muuta mahdolliset ostajat asiakkaiksi  

Useimmiten pelkkä mainoksen julkaiseminen Facebookissa ei riitä edistämään myyntiä ja parantamaan tuottoa. Asiakkaiden on toki saatava tietää tuotteesta tai palvelusta, mutta ennen ostopäätöstä asiakkaat haluavat vertailla ja harkita tuotteita sekä ennen kaikkea luottaa yritykseen.  

On valitettavasti epätodennäköistä, että ihmiset ostavat tuotteen tai palvelun pelkän yksittäisen verkkosivuvierailun perusteella. Vaikka spontaanejakin ostajia löytyy, sen varaan ei kannata perustaa pitkän tähtäimen myyntistrategiaa. Ostopäätöksen muovautuminen voi viedä päiviä, kuukausia tai jopa vuosia riippuen tuotteen tyypistä ja koosta sekä ostamisen monimutkaisuudesta.  

Tätä prosessia ei turhaan kutsuta ostopoluksi – ostaminen on todellakin monivaiheinen matka, joka voi edellyttää useita kohtaamisia yrityksen kanssa ennen kuin asiakas uskaltaa todella sitoutua. Jos et tarkalleen tiedä yrityksesi asiakkaiden ostopolun pituutta (alkaen siitä, kun asiakas ensimmäisen kerran kuulee yrityksestä ja päättyen asiakkaan ensimmäiseen ostoon), voit arvioida sen pituudeksi noin viikon.  

Sosiaalinen media on täydellinen työkalu ostopolun yksinkertaistamiseksi. Ajatellaan esimerkiksi,  
  
että yrityksesi myy koiranruokaa. Olet luonut Facebook-mainoksen ja kohdentanut sen koiranomistajille. Koiranomistaja näki mainoksesi mutta ei ostanut tuotetta, sillä hänellä oli sillä hetkellä tarpeeksi koiranruokaa varastossa eikä hän ollut varma, kannattaako merkkiä vaihtaa. Hän kuitenkin seurasi linkkiä yrityksesi verkkosivuille, sillä toivoi sieltä löytyvän vinkkejä liittyen koirien hyvinvointiin ja terveyteen. Seuraavan viikon aikana koiranomistajan koiranruokavarastot alkoivat ehtyä. Nähtyään vielä kaksi Facebook-päivitystä siitä, miksi yrityksesi koiranruoka on muita parempaa, koiranomistaja päätti kokeilla tuotteitasi.

 

3. Tee markkinointitutkimusta 

Asiakkaiden ymmärtäminen on jokaisen menestyvän yrityksen kulmakivi. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille ja potentiaalisille asiakkaille ainutlaatuisen kohtaamispaikan ja viestintäkanavan. Seuraavat asiat onnistuvat somessa helposti:  

  • Tutustu nouseviin trendeihin ja kehitä tuotteitasi 

Tiettyjen ryhmien ja aiheiden seuraaminen tai havainnointi voi tarjota tietoa siitä, mihin suuntaan markkinat kehittyvät. Otetaan jälleen esimerkki, jossa yrityksesi myy koiranruokaa. Seuraat koiraharrastusryhmää Facebookissa ja huomaat, että viimeisten viikkojen aikana yhä useammat käyttäjät ovat alkaneet kirjoittaa päivityksiä vegaanisesta ruokavaliosta koirille. Niinpä yrityksesi kehittää koiranruoan, joka suunnataan erityisesti tällaisten käyttäjien kaltaisille henkilöille. Kun kilpailijasi huomaavat trendin ja kehittävät oman vastaavan tuotteen, olet jo askeleen edellä ja hallitset markkinaa.  

  • Tavoita asiakkaat heidän omalla kielellään 

Se, miten yritys kuvailee omia tuotteitaan voi usein poiketa suuresti siitä, miten asiakkaat niistä puhuvat. Saatamme kuvitella, että jokin tietty ominaisuus on tuotteessa kaikkein tärkeintä, kun taas asiakkaat painottavat jotakin aivan toista ominaisuutta.