Älä turhaan yritä myydä helmitauluja tietokoneiden aikakaudella

2020-07-20
ala_turhaan_yrita_myyda_helmitauluja_tietokoneiden_aikakaudella

Karu tosiasia on, että elämme erittäin dynaamisella ja kilpailuhenkisellä aikakaudella. Oli tuotteesi, palvelusi tai ideasi millainen tahansa, on todennäköistä, että monet muut yritykset tarjoavat jo samaa tai lähes samankaltaista palvelua. Tämä voi kuulostaa lannistavalta aloittelevan startup-yrittäjän näkökulmasta, jolla on omasta mielestään täysin innovatiivinen idea. Käytännön liiketoiminnan näkökulmasta kilpailijat ovat kuitenkin hyvä merkki:  

  • Kilpailu tarkoittaa, että markkinoilla on ainakin jonkin verran kysyntää ja kiinnostusta myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan.  
  • Kohdemarkkinaa on jo koulutettu palveluun tai tuotteeseen liittyen. Tämä on loistava uutinen yrityksille, jotka tarjoavat uudenlaista palvelua tai tuotetta – potentiaaliset asiakkaat ovat nimittäin jo saattaneet kuulla tuotteesta. Näin sinun ei tarvitse käyttää niin paljon aikaa asiakkaiden vakuuttamiseen heidän tarpeestaan tai ongelmastaan, jonka myymäsi tuote voi ratkaista. Sen sijaan voit siirtyä suoraan tarjoamaan ratkaisun – ja kääriä samalla voittoa.  
  • Mikään ei motivoi kehittymään yhtä hyvin kuin pakko. Ilman vapaata kilpailua ajaisimme kaikki vieläkin mustia T-Fordeja ja kirjoittaisimme hanhensulilla. Sen lisäksi että kilpailu estää yritystäsi jumittumasta paikoilleen, liiketoimintasi sujuu tehokkaammin, tavoitat asiakkaasi paremmin ja tulet miettineeksi tarjoamasi tuotteen tai palvelun ainutlaatuisia myyntivaltteja. Ja kaikki tämä vain pienen lisästressin hinnalla!  

Entä jos ideallasi, palvelullasi tai tuotteellasi ei ole kilpailijoita? Tilanne kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, joten tarkista vielä seuraavat asiat:  

  • Voisiko olla niin, että markkinoilla ei ole kysyntää tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle? Vaikka et olisikaan löytänyt kotimaastasi toista yritystä, joka tarjoaa helmitaululaskennan kirjanpitokurssia, se ei vielä tarkoita, että idea on loistava. Palvelun myyminen voi silti olla ongelmallista.  
  • Tarjoaako jokin toinen tuote tai eri toimitusketju ratkaisua samaan ongelmaan kuin yrityksesi tarjoama tuote tai palvelu? Jos kaupungissasi ei ole kirjakauppaa, sellaisen avaaminen voi tuntua hyvältä markkinaraolta. Mutta jos paikallinen verkkokauppa on juuri tahkonnut loistavan tuloksen e-kirjamyynnillään, tilanne onkin aivan toinen. Tällöin paperikirjojen potentiaalinen menekki alueella näyttää aika erilaiselta.  

Varmista myös, että olet ottanut kaikki keinot käyttöön kilpailijoidesi kartoittamiseksi:  

1. Google-haut. Tämä saattaa kuulostaa ilmiselvältä, mutta olethan varmasti testannut useita eri hakusanoja ja selannut myös muut kuin pelkän ensimmäisen hakutulossivun? Myös vaihtoehtoiset hakukoneet, kuten Bing ja Yahoo, kannattaa tarkistaa, etenkin siinä tapauksessa, että tuotteen/palvelun kohderyhmässä käytetään laajemmin jotakin paikallista hakukonetta (esim. Yandex Venäjällä tai Seznam Tšekissä). Voit sukeltaa vieläkin syvemmälle aiheeseen ja tutustua myös seuraaviin:  

  • Yrityshakemistot. Täältä voit löytää paljonkin tietoa alan yritysten toiminnasta.  
  • Arviointisivustot. Erilaiset arviointisivustot ja Top 10 -tuotelistat voivat olla todellinen aarreaitta, sillä paitsi että kilpailijat on listattu valmiiksi, myös yritysten toiminnasta on tarjolla kosolti tarkempaa tietoa.  

Varmista, että olet kytkenyt mainostentorjuntaohjelmat pois päältä. Nykypäivän kehittyneet hakukoneet tunnistavat kiinnostuksesi tiettyä aihepiiriä kohtaan ja kohdentavat sinulle sopivia mainoksia, joita voit sitten napsauttaa nopeasti ja helposti. Löytämällä kilpailijan saat tietoa yrityksen mainoskampanjasta, viestinnästä ja verkkosivustosta – ja samalla tuhlaat rahtusen myös kilpailijan markkinointibudjettia!  

2. Sosiaalinen media. Sosiaalinen media on pullollaan markkinointia, joten somealustoilla on helppoa löytää myös kilpailijoita. Kokeile Facebookin ja LinkedInin lisäksi myös Twitteriä ja Instagramia. Ole valppaana ja ryhdy seuraajaksi, jos törmäät somessa kilpailijoihisi.  

3. Vieraile oman alasi konferensseissa tai messuilla. Etenkin jälkimmäiset voivat tarjota paljon tietoa, sillä kilpailijoiden messuosastoilla voit havainnoida tuotteiden lisäksi tapaa, miten ne esitellään asiakkaille.  

4. Liity oman alasi yhdistyksiin ja yhteisöihin. Usein saat saman tien luettelon myös muista yhteisön jäsenistä. Ja jos joku kilpailijoistasi käyttää kanavaa markkinointi-, PR- tai tutkimustarkoituksiin, olet eturivissä tekemässä huomioita.  

5. Keskustele toimittajiesi kanssa. On aina viisasta pysyä hyvissä väleissä toimittajien kanssa. Vaikka he tuskin kertovat tarkkoja tietoja tilauksista, ei heillä myöskään ole syytä piilotella tietoja siitä, mille muille yrityksille he toimittavat tiettyjä osia tai tuotteita. Tämä vuorostaan voi hyvinkin johtaa sinut kilpailijoidesi jäljille.  

6. Keskustele asiakkaidesi kanssa. Tieto siitä, minkä yrityksen tuotteita/palveluja asiakkaasi ovat aiemmin käyttäneet ja miksi he ovat siirtyneet sinun yrityksesi asiakkaiksi, antaa tietoa sekä kilpailijasi toiminnasta että sen mahdollisista puutteista. Asiakkaathan ovat tulleet luoksesi jostain tietystä syystä.  

7. Keskustele työntekijöidesi kanssa. He ovat saattaneet nähdä tai kuulla kilpailijasta ennen sinua. Mitä laajempi tiedusteluverkostosi on, sen parempi.  

 

Toivottavasti vinkeistämme on hyötyä etsiessäsi tietoa kilpailijoistasi. Se, keitä kilpailijoita ja millaisia asioita kannattaa seurata, onkin sitten toinen juttu. Muista kuitenkin, että kilpailijoiden kartoittaminen on vain yksi lisä työkalupakkiisi eikä varsinainen tavoite itsessään. Älä siis vie sitä liiallisuuksiin. Älä myöskään rajoita luovuuttasi ja tyydy vain kopioimaan muita. Kilpailijoiden kartoittaminen ei liioin saa viedä aikaa ja huomiota sellaisilta toimilta, jotka suoraan vaikuttavat yrityksesi menestykseen.