Taantuman strategiat: Miten pienyrityksesi voi selvitä taantumasta

2020-04-06
strategia

Pidä huolta nykyisistä asiakkaistasi  

Asiakkaat ovat yrityksesi suurin voimavara. Ilman heitä yritystäsi ei olisi olemassa. On tunnettu tosiasia, että uusien asiakkaiden löytäminen on työläämpää kuin olemassa olevien pitäminen. Jos siis pidät nykyiset asiakkaasi tyytyväisinä, yritykselläsi on paremmat mahdollisuudet selviytyä taantumasta. 

 

Pyri erinomaiseen asiakaspalveluun  

Poikkeuksellisen hyvän asiakaspalvelun tarjoaminen kannustaa asiakkaita palaamaan. Asiakaspalvelu on tärkeää toistuvan myynnin saamiseksi, ja toistuva myynti taas on välttämätöntä taantumasta selviämiseksi. 

Keskittyminen asiakkaaseen on tehokas strategia, joka voi taata yrityksellesi vakautta pitkällä aikavälillä. Tämä saadaan aikaan varmistamalla, että jokainen kokemus asiakkaallesi on heidän vaivansa arvoinen. Asiakastyössä tavoitteena pitäisi olla poikkeuksellisen hyvä taso. Sijoita koulutukseen ja tarjoa työntekijöillesi myös kertauskoulutusta asiakkaista huolehtimisesta ja asiakaspalvelusta. Henkilöstösi uudelleenkouluttaminen auttaa heitä ymmärtämään poikkeuksellisen hyvän asiakaspalvelun tarjoamisen tärkeyden ja että se on ainoa tapa, jolla yritys voi selviytyä taantumasta. Samalla vahvistat yrityksesi perustaa. 

Voit pyytää henkilökuntasi kouluttamiseen ja seminaarin tai työpajan järjestämiseen ulkopuolista apua. Jos budjettisi ei salli tätä, kouluta henkilökuntaasi itse järjestämällä täydennyskurssi tarjoamistasi tuotteista tai palveluista. 

 

Seuraa yrityksesi kassavirtaa 

Tee parhaasi pitääksesi kassavirtasi positiivisena koko taantuman ajan. Pidä tiiviisti yhteyttä asiakkaidesi kanssa varmistaaksesi, että he pystyvät suorittamaan maksut ajoissa. Jos joillain heistä on vaikeaa, voit lähestyä tilannetta proaktiivisesti ja keskustella, mikä olisi paras tapa edetä. Tämä antaa yrityksellesi suuremman mahdollisuuden olla etusijalla asiakkaan maksaessa laskujaan. 

 

Jos mahdollista, muokkaa liiketoimintamalliasi 

Tarkastele yritystäsi tarkemmin ja mieti, voitko muokata liiketoimintamalliasi. Monet yritykset ovat muokanneet liiketoimintamalliaan palvellakseen edelleen asiakkaitaan tai tarjoamalla apua yhteisölle aivan eri tavalla. 

 

Leikkaa ylimääräisiä kuluja 

Yrityksen kulujen tarkka seuraaminen on tärkeää varmistettaessa, että yrityksesi selviää taantumasta. Jos yrityksesi käyttää rahaa toissijaisiin asioihin, kuten juhliin, bonuksiin, lomiin, kannustimiin tai muihin asioihin, joilla ei ole suoraa vaikutusta yrityksen kasvuun, on aika leikata niitä. 

 

Näytä omistautumista johtamalla esimerkin voimalla 

Jos aiot pidentää työaikaa ja leikata palkkoja, aloita itsestäsi. Johda esimerkillä alentamalla palkkaasi ja tekemällä pidempää päivää. Näin henkilöstösi näkee panostuksesi ja se saa tiimisi motivoitumaan ja auttamaan yrityksen selviytymisessä. 

 

Hae vertaispalautetta 

Keskustele yhteisösi muiden yritysomistajien kanssa ja selvitä, mihin toimenpiteisin he ovat ryhtyneet yritystensä toiminnan suojaamiseksi. Jotkut heidän suorittamistaan toimenpiteistä voivat soveltua sinunkin tilanteeseesi. Tämä voi myös avata uusia ovia myöhemmin tilanteen helpottaessa. 

On myös muita tapoja pysyä pinnalla taantuman aikana, ja ne saattavat soveltua vain sinun yritykseesi tai toimialaasi, joten riippuu omasta luovuudestasi, miten saat niitä hyödynnettyä. 

 

Kun yrityksesi tarvitsee rahaa, CapitalBox auttaa. Yrittäjänä voit luottaa älykkäisiin, nopeisiin ja suoraviivaisiin yrityslainoihin, jotka tarjoaa CapitalBox. Tarjoamme nopeita ja helppoja lainoja jopa 250 000 euroa saakka. Hakemuksen tekeminen kestää alle 5 minuuttia ja keskimääräinen hakemus hyväksytään yhden arkipäivän kuluessa. 

Saat tarvitsemaasi käyttöpääomaa yrityksesi toiminnan tukemiseen jopa päivässä. Hae nyt!