Julkaistu03.07.2018
Viimeksi muokattu
29.04.2022

Miksi sosiaalinen pääoma on ylivoimaisesti paras pääoma yrityksellesi

Sosiaalinen pääoma on aivan yhtä tärkeää PK-yrityksellesi kuin käyttöpääoma.

Investopedia kuvaa sosiaalista pääomaa "taloudellisena ajatuksena, joka viittaa yksilöiden ja yhteisöjen välisiin yhteyksiin, jotka voivat olla taloudellisesti arvokkaita.  Sosiaaliset verkostot, joihin kuuluu toisiinsa luottavia ja toisiaan auttavia ihmisiä, voivat olla vahva voimavara.  Nämä yksilöiden ja yritysten väliset suhteet voivat johtaa tilaan, jossa jokainen ajattelee toista, kun jotakin on tehtävä. 

Jokainen yrittäjä tarvitsee sekä taloudellista, että sosiaalista pääomaa menestyäkseen.  Mitä hyötyä on omistaa täysi varasto ilman asiakkaita?  Mitä on menestys ilman ihmisiä, joiden kanssa jakaa se?  Vain silloin, kun sekä taloudellinen että sosiaalinen pääoma on turvattu, voi yrityksesi menestyä.

Sosiaalinen pääoma on elintärkeä yhteys yrityksesi menestyksen ja suhteidesi välillä.

Mikä antaa menestykselle tarkoituksen? 

Oletko koskaan ollut tilanteessa, jossa olet saavuttanut pitkään haluamasi tavoitteen vain huomataksesi, ettei se tuonut odottamaasi iloa?  Teit kaikki tarvittavat pohjatyöt, käytit aikaa, rahaa ja energiaa, mutta mitä tapahtui? 

Psykologit Ken Sheldon ja Tim Kasser tutkivat tavoitteiden asettamista ja totesivat, että "pyrkiminen aitoihin, itselle sopiviin syihin tuottaa tavoitteeseen pääsyn paremmin ja lisää hyvinvointia.  Tiedämme myös, että hyvinvointi ja suhteiden laatu ovat parempia, kun ihmiset suuntaavat luontaisiin arvoihin, kuten läheisyys, yhteisö ja kasvu."

Toisin sanoen tunteaksemme saavutuksen tunnetta, joka nostaa hyvinvointimme tasoa tavalla, joka vaikuttaa meihin, tavoitteidemme on oltava sekä motivaatioltaan puhtaat että tyydyttävät tavoiteltaviksi.  Lisäksi tavoitteidemme on sisällettävä, korostettava ja edistettävä yhteyttämme ja suhteitamme toisiin.

Ottaen huomioon tämän arvioidessasi, miksi tietyn tavoitteen saavuttaminen ei aiheuttanut odottamaasi hurmion tunnetta, kannattaa ehkä miettiä, saavutitko tavoitteesi yksinäisyydessä tai vähäisessä vuorovaikutuksessa toisten kanssa.  Tai ehkä saavuttaaksesi tavoitteesi uhrasit muita tärkeitä elämän alueita, kuten suhteet tai muut mielenkiinnon kohteet.

 

Kyse on ihmisistä

On olemassa yleinen uskomus, että "minä ja ainoastaan minä" olen vastuussa yritykseni menestyksestä tavoitteen saavuttamisessa.  Niin rohkealta kuin tämä ajattelutapa saattaa kuulostaa, totuus menestyneen yrityksen pyörittämisestä on itse asiassa aivan päinvastainen.  Menestys on sosiaalista.

Suhteidesi ja verkostojesi laadulla on syvällinen vaikutus yrityksesi menestykseen ja hyvinvointiisi.  Kun parannamme suhteidemme laatua, lisäämme kykyämme menestyä ja kukoistaa.  Kukoistus-sanaa käytetään positiivisen psykologian piireissä kuvaamaan tilaa, jossa ihmiset kokevat positiivisia tunteita, positiivista psykologista toimintaa ja positiivista sosiaalista toimintaa. 

John F. Helliwell, joka on professori taloustieteiden osastolla Brittiläisen Kolumbian yliopistossa Kanadassa, on tutkinut sosiaalista pääomaa ja sen vaikutuksia hyvinvointiimme. Hän havaitsi, että sosiaalinen pääoma luo vakaamman ja luotettavamman onnellisuuden lähteen kuin onnellisuus, joka perustuu talouteen.

Toiset ihmiset ovat avain menestykseesi.  Verkostomme avaavat ovia mahdollisuuksiin, vihjeisiin, esittelyihin jne.  Lisäksi suhteet tukevat meitä hyvien ja huonojen aikojen läpi.  Matkamme on rikkaampi, kun otamme mukaan muita ihmisiä.  Ilon, tarinoiden ja voittojen jakaminen - se on merkityksellisempää toisten kanssa.

Tavoitteet ja menestys ovat merkityksellisempiä, kun niihin osallistuu muita ihmisiä.

 

Sosiaalisen pääoman arvo

Jokainen yrittäjä tietää, että taloudellinen pääoma on PK-yrityksen johtamisessa elintärkeää.  Ilman sitä liiketoimintasi ei pääse vauhtiin.  Taloudellinen pääoma auttaa pitämään toiminnan pystyssä, harjoittamaan tuotantoa, jakelua, markkinointia sekä mahdollistaa kasvun muiden olennaisten asioiden ohella.

Kun on kyse taloudellisesta pääomasta, CapitalBox tarjoaa fiksuja, helppoja ja nopeita yritysluottoja PK-yrityksille silloin, kun ne eniten tarvitsevat käyttöpääomaa. 

CapitalBox on suunnitellut luotonannon siten, että PK-yritykset voivat täyttää hakemuksen minuuteissa.  Keskimäärin hakemus hyväksytään yhden työpäivän aikana ja yritykset saavat käyttöpääoman seuraavana päivänä.  "Aika on rahaa", kuten sanonta kuuluu.

Koska useat CapitalBox-asiakkaat käyttävät palvelujamme säännöllisesti, olemme ylpeitä, että meillä on tyytyväisten asiakkaiden verkosto.

 Sosiaalisessa pääomassa on kyse verkostostasi, työtovereistasi, tukijoistasi, yhteyksistäsi ja jaetuista arvoista näiden yksiköiden välillä.  CapitalBoxilla me olemme mielellämme osa tiimiäsi.

 

Sosiaalisen pääoman sijoitus

Ensinnäkin sinun on laajennettava verkostoasi sijoittamalla ihmisiin.  Miksi ihmiset rajoittavat lähimmät ja eniten tukevat ihmissuhteensa yksityiselämäänsä?  Yrityksesi on valtava osa sinua ja vietät vähintään 40 tuntia viikossa työssä.

Kuro umpeen rako muodostamalla merkityksellisiä suhteita liiketoiminnassasi.  Toimittajat.  Sijoittajat.  Kaikki.  Sijoituksesi tuottaa osinkoja yrityksellesi ja onnellisuudellesi.

PK-yrittäjänä sinulla on jo verkosto.  Toimitpa millä tahansa alalla, sinulla on työtovereita, toimittajia, painoyrityksiä, pankkeja jne.  Mihin järjestöihin kuulut?  Mihin tapahtumiin osallistut?  Kuinka voit osallistua enemmän? 

Kun ajattelet sosiaalista pääomaa, älä ajattele pelkästään yrityksen ulkopuolisia suhteitasi.  Aloita sisältä.  On tärkeää kasvattaa luottamusta, yhteyttä ja aitoutta yrityksellesi työskentelevien henkilöiden kanssa.  Ajattele tiimisi jäseniä, sisäisiä resursseja ja heidän verkostojaan.  Kuinka voit syventää ja vahvistaa noita suhteita?  Kuinka voit auttaa heitä?

 

Antaminen etusijalla

Sosiaalisen pääoman tärkein elementti on antaminen, ei pelkästään vastaanottaminen.  Sosiaalinen pääoma vaatii, että omaksut auttavaisen, antavan ajattelutavan.

"Hyvyys on ainoa sijoitus, joka ei koskaan epäonnistu."

- Henry David Thoreau

Sosiaalinen pääoma tarkoittaa neuvojen tarjoamista ja muiden auttamista odottamatta välitöntä hyötyä.  Hyvä uutinen on, että toisten auttaminen saa meidät myös tuntemaan hyvän olon tunnetta.

Mitä voit tarjota ja ketä voit auttaa?  Kenet voit esitellä?  Ketä voit tukea?  Miten voit jakaa tietojasi ja taitojasi? 

Kuinka voit vahvistaa olemassa olevia suhteitasi ja verkostojasi?  Voisit esimerkiksi järjestää lounaan joka toinen viikko tai kerran kuukaudessa pitääksesi yhteyttä myyjiisi tai toimittajiisi.  Ehkä haluat puhua yliopistoissa, messuilla tai tapahtumissa tarjotaksesi neuvoja tuleville yrityksen omistajille ja yrittäjille?

Kuten motivoiva julkinen puhuja ja itsensä kehittämisestä kirjoittava Brian Tracy sanoi:

Menestyvät ihmiset etsivät aina mahdollisuuksia auttaa toisia.  Epäonnistuvat ihmiset kysyvät aina "Mitä minä siitä hyödyn?"

Ratkaiseva tekijä on aina miettiä, kuinka voit auttaa ja antaa takaisin.

 

Sijoitusten tuotto

Näet, kuinka sosiaalinen pääoma on sijoitus, kun tarvitset apua tai neuvoja ja jokainen, jota olet auttanut aiemmin, tulee auttamaan sinua siinä missä tarvitset apua. 

Se saattaa olla uuden asiakkaan tai toimittajan esittely.  Ehkä se on liiketoiminnallinen neuvo  tai auttamista uusien harjoittelijoiden tai tiimin jäsenten etsimisessä.  Se voi olla myös lainopillisia neuvoja.  Mitä tahansa tarvitsetkin, verkostosi tukee sinua, kun tarvitset apua.

Yrittäjänä olet ehkä tottunut tekemään kaiken itse.  Verkostoituminen ja toisten asiantuntijuuden hyödyntäminen voi viedä liiketoimintasi uudelle tasolle tavalla, jota et ehkä ole tullut ajatelleeksi tai johon sinulla ei ole ollut mahdollisuutta.  Sijoittamalla henkilökohtaisiin ja ammatillisiin yhteyksiin voit koota yhteen voimavaroja, kuten tietoa, yhteyshenkilöitä, esittelyjä ja tietotaitoa. 

Menestystä ei saavuteta eristyksissä - kiittäminen 

On tärkeää muistaa, että menestystä ei saavuteta eristyksissä.  Todennäköisesti kymmenet ihmiset ovat auttaneet sinua matkan varrella, jotta olet päässyt siihen missä olet tällä hetkellä.  Perheenjäsenet, ystävät, kollegat ja neuvonantajat ovat auttaneet ja tukeneet sinua ja yritystäsi jollakin tavalla.

Niin kiireistä ja nopeatahtista kuin yrityksesi pyörittäminen onkin, on tärkeää hidastaa antaakseen tunnustusta ja kiittääkseen kaikkia, jotka ovat auttaneet sinua.  Kerro ihmisille, että heillä on merkitystä.  Kiitollisuus auttaa paljon.

"Jos lasket kaikki voimavarasi, tulos on aina voiton puolella." 

- Robert Quillen

Älä koskaan oleta ihmisten tietävän, että arvostat heitä.  Valitettavasti jätämme usein kiitollisuuden osoitukset hautajaisten muistopuheisiin ja ikävä kyllä henkilö, joka olisi hyötynyt eniten sanoistamme, ei enää ole kuulemassa niitä.  Älä viivytä kiitoksen sanomista.

Ajatellessasi matkaasi ja kaikkia niitä, jotka ovat auttaneet, on tavallista havaita uusia arvostuksen tunteita ja huomata, kuinka onnekas olet saatuasi sellaista tukea usein jo nuoresta pitäen. 

Sinun ei ehkä ole koskaan tarvinnut ponnistella, olet aina saanut vahvaa emotionaalista tukea perheeltäsi, perheelläsi oli aina riittävästi ruokaa pöydässä ja sinulla oli aina kunnolliset vaatteet.  Nämä ovat syitä kiitollisuuteen.  Kaikki eivät ole saaneet sellaista rakkautta ja tukea, jota sinä olet saanut - älä pidä sitä itsestäänselvänä. 

Yrittäjänä sinulla on ehkä ollut opastaja tai neuvonantaja.  Kiitosten antaminen jollekin on yhtä tärkeää sinulle kuin hänelle.  Kuten opettaja, kirjoittaja ja ohjelmatoiminnan harjoittaja Raheel Farooq sanoo: "Kiitollisuus on ennemminkin kohteliaisuus itsellesi kuin kenelläkään muulle." 

 

Mitä esimerkkejä on olemassa sosiaalisesta pääomasta liiketoiminnassa?

Sosiaalinen pääoma liiketoiminnassa voi olla monenlaista.  Se voi olla esimerkiksi suositus, jonka kirjoitat tavarantoimittajalle tai asiakkaalle LinkedInissä tai Facebookissa.

Voitko esitellä verkostossasi jonkun, jonka liiketoiminnalle siitä olisi hyötyä?  Olet ehkä kuullut työmahdollisuudesta ja tiedät jonkun, joka etsii työtä ja joka sopisi siihen.

Voisitko lahjoittaa aikaasi jakamalla näkemyksiäsi ja tietoasi alastasi opiskelijoille, harjoittelijoille tai toisille yrittäjille.

Sosiaalinen pääoma voi olla myös varainkeräystä hyväntekeväisyyteen tai yhteisön auttamista.

Auttamistapoja löytyy loputtomasti.

 

Sosiaalisen pääoman laajentaminen yhteisöösi

Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä ja tutkimukset ovat osoittaneet, että koemme iloa, kun teemme asioita toisten kanssa ja toisten hyödyksi.

Sosiaalisen pääoman paras puoli on, että se lisääntyy käytettäessä.  Hyvät tekosi lisääntyvät ja verkostosi laajenee.  Itse asiassa sosiaalinen pääoma ei tunne rajoja. 

Ajattele nykyisiä verkostojasi ja niiden laajentamista rakentaaksesi yhteisön, joka perustuu yhteisille arvoille, tuelle, luottamukselle ja vastavuoroisuudelle (eli toisen auttamiselle odottamatta saavansa välittömästi jotakin vastapalveluksena).

Yhteisössä sosiaalinen pääoma rakentaa luottamusta, joka voi tehdä taloudellisista siirtymistä tehokkaampia.  Ajattele yrittäjänä positiivisia vaikutuksia, joita sosiaaliseen pääomaan perustuvalla yhteisöllä voisi olla sinulle, verkostollesi ja yrityksellesi.

"Olet niiden ihmisten summa, joita maailmassa tapaat ja joiden kanssa olet vuorovaikutuksessa.  Olivatpa kyseessä perheesi, ikätoverisi tai kollegasi, mahdollisuutesi ja oppimasi asiat tulevat ovista, joita toiset ihmiset avaavat sinulle.” – Tanner Colby